انتخاب بستر مناسب گام مهم در جهت تکثیر قلمه گیاهان باغی و زینتی
نوشته شده توسط : حمید

انتخاب بستر مناسب گام مهم در جهت تکثیر قلمه گیاهان باغی و زینتی

تکثیر گیاهان باغی و زینتی (plant propagation) با اهداف ازدیاد و حفظ ژنوتیپهای موردنظر، از طریق روشهای جنسی(Sexual) و غیرجنسی یا رویشی (Vegetative) انجام میگیرد .

 

ازدیاد گیاهان از طریق جوانهدار کردن بذور در گیاهان گلدار یا تکثیر بهوسیله هاگ جزء روش تکثیر جنسی به حساب میآید. از مزایای عمده این روش آن است که گیاهان حاصله دارای ساختمان ژنتیکی جدید میباشند. همچنین تکثیر از طریق بذر آسانتر بوده، از نظر اقتصادی مقرون بهصرفه میباشد. از روشهای غیرجنسی یا رویشی میتوان کشت سلول، بافت یا اندام گیاهی را برشمرد. در این روش ساختار ژنتیکی گیاه در نتایج تولید شده مشابه پایه مادری میباشد. متداولترین روشهای تکثیر غیرجنسی عبارت است از: پیوندزنی، کاشت قلمههای ساقه و برگ. قلمهها پس از جدا شدن از پایه مادری در خاک مناسب قرار داده شده، پس از ریشهدار کردن قلمهها و طی مرحله خاصی از رشد به زمین اصلی و محل کاشت انتقال داده میشود. این روش ارزان، سریع و ساده است و از تعداد کمی گیاه مادری و در فضائی محدود میتوان گیاهان زیادی با حفظ خصوصیات پایه مادری تولید نمود        .
فاکتورهای مؤثر در ریشهزائی قلمه              :
عوامل مختلف محیطی و فیزیولوژیکی میتوانند بر روی ریشهدار کردن قلمهها تأثیرگذار باشند. ترکیبات هیدراتهای کربن، وجود تعداد کافی جوانه یا برگ بر روی قلمه به


:: بازدید از این مطلب : 156

|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : 27 تير 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: